Archive for januar 19, 2008

Bookcrossing

BookCrossing logon. the practice of leaving a book in a public place to be picked up and read by others, who then do likewise. (added to the Concise Oxford English Dictionary in August 2004)

Jeg kan like gjerne først som sist fortelle at jeg er bookcrosser (og hvis du ikke kjenner til konseptet fra før, stikk gjerne innom nettsidene på bookcrossing.com for å lese litt mer). Faktisk kan jeg takke bookcrossing for at jeg har kommet tilbake til mine gode lesevaner – mange år med deltidsstudier kombinert med jobb hadde gjort at jeg ofte ikke hadde samvittighet til å lese skjønnlitteratur, for jeg hadde hele tiden så mye pensum jeg burde ha lest i stedet (og noen ganger endte det med at jeg nesten ikke leste i det hele tatt). Bookcrossing ga meg virkelig tilbake leselysten og entusiasmen for bøker, som for øvrig hadde vært der hele tiden, men ikke hadde fått den plassen i livet som det fortjente.

Med bookcrossing oppdaget jeg ikke bare et konsept, men et helt samfunn av bokelskere… det finnes mange aktive engelskspråklige underfora, men et greit sted å begynne er kanskje det skandinaviske forumet. Det finnes også byttesoner, såkalte OBCZs (Official BookCrossing Zones), rundt omkring i verden, og kanskje arrangeres det bookcrossingtreff i nærheten av der du bor (i Oslo har vi månedlige møter på Kaffe og Krem i Vika)?! Mulighetene er mange.

Jeg må innrømme at jeg ikke besøker biblioteket like ofte som før lenger… masse bøker fra flotte bookcrossere rundt omkring i verden kombinert med en enda større bokkjøpelyst har bidratt til at jeg aldri går tom for noe å lese (og Mt.TBR bare vokser og vokser). Inspirasjon til å lese ting jeg kanskje ellers ikke ville ha lest (eller hørt om) får jeg i massevis. Og selv om jeg aldri kommer til å tømme bokhyllene mine og slippe alle bøkene mine fri, så er bookcrossing en flott hobby uansett!

Før jul passerte vi 2000 medlemmer i Norge, men det er fortsatt rom for mange, mange flere! Kom igjen! Bli med og spre bokgleden, sier jeg bare!

Comments (3)