Dårlig samvittighet

I forrige uke (22.01.2008) så jeg Bokprogrammet med med temaet Hvorfor lese bøker? Og der kom det altså fram at enten man leste få eller mange bøker, så hadde mange av de spurte dårlig samvittighet fordi de ikke leste flere bøker. Og det verste er jo selvsagt at det er sant! Nå ja, jeg har egentlig ikke så dårlig samvittighet for at jeg ikke leser flere bøker, men det er så mange bøker jeg burde ha lest, men som jeg av en eller annen grunn ikke har kommet til enda, så den dårlige samvittigheten er der i alle fall.

Tanken slo meg igjen da jeg leste dagens tema for Bokprogrammet, nemlig I skogen. For min merittliste når det gjelder «skogbøker» er jo egentlig ganske dårlig… og skog er vel en av de store trendene i nyere skandinavisk litteratur, er det ikke? Det er den samme tanken dukker opp når jeg tenker på alle klassikerne jeg ikke har lest, men som jeg burde ha lest (derfor har jeg nå bestilt Jane Austen box set på amazon.co.uk, hehe). Og så gjenstår det å se om Bokprogrammet i kveld får meg til å endelig plukke opp en «skogbok» (jeg burde i det minste lese Ut å stjæle hester, ikke sant?!). 🙂

Legg igjen en kommentar

