Archive for januar 26, 2008

På biblioteket

Applaus - Heidi Marie KriznikI dag var jeg på biblioteket. Jeg er egentlig ikke så ofte på biblioteket nå lenger, men desto oftere innom bokhandler og nettbutikker… det er en av grunnene til at jeg ikke har like stort behov for å låne bøker på biblioteket som jeg har hatt i store perioder av livet mitt.

I alle fall, i dag skulle jeg se etter en bok av Heidi Marie Kriznik, i anledning mitt påtenkte prosjekt om å lese nye norske forfattere (nye for meg, så ikke i betydningen debutanter). Vel, i hylla fant jeg debutromanen Applaus, og jeg bladde litt i den og leste bakpå boka, men jeg må innrømme at det ikke fenget meg i det hele tatt. Muligens var det sirkustemaet, som jeg har dårlige minner om fra den gang jeg slet meg igjennom Sirkusbarn av John Irving, en gedigen skuffelse av en av mine absolutte favorittforfattere. Vel, for å gjøre historien kort, Applaus ble ikke med meg hjem denne gangen. Jeg velger å vente med Kriznik inntil jeg får muligheten til å sjekke ut Borte en vinter, som jeg i hvert fall syntes virket interessant da jeg leste anmeldelsen av den i avisa for en stund siden.

Derimot ble det med meg en annen bok hjem, både fra biblioteket og fra Kaffe og krem (OBCZ) i Vika. Og jeg som strengt tatt ikke trenger flere bøker å lese enn de som allerede står i bokhylla. Ja ja, sånn er livet for oss bokelskere…

Comments (2)